Allt det krångliga..

Nu sitter jag och googlar krämer mot brännskador då min make bränt sig på jobbet. Sedan mailar jag med en kvinna på utbildningsförvaltningen om önskemål om att få dagisavgiften reducerad medan vi har Otis hemma från förskolan. Normalt sett betalar man dagisavgift även fast barnet är hemma, men denna situationen är ju inte normal.

Sedan måste jag ansöka om mammadagar, och samtidigt komma ihåg att ansöka om vab två veckor innan operationsdatum. Det är lite nervöst för det är många familjer som fått avslag på tillfällig föräldrapenning under isoleringstiden, men innan jag ansökte förra gången ringde jag försäkringskassan och förklarade situationen, och killen i telefonen sa att med läkarintyg ska det vara ok… så jag ringde igen för ett andra utlåtande och även den tjejen sa att det ska vara ok med ett bra läkarintyg. De första dagarna under förra isoleringen hann jag ansöka några dagar om vab, och läkarintyg skickades in, så på så sätt är det bra att det blev en liten testperiod där. Nu hinner jag se ifall det gick igenom innan vi åker till Lund.

Försäkringskassan är ju rätt krångliga i vanliga fall, så föreställ er hur krångligt det blir när man ska göra något utöver det vanliga. Jag skulle väl kunna låta mina mammadagar dras som vanligt, men det är lite principsak över det. Jag vill inte spendera Timos mammadagar till Otis isolering. Det här är ju ingen drömscenario, och när andra mammalediga får gå på fik, träffa vänner, shoppa och gå på lekland så kommer Timo få sitta inne utan möjlighet att interagera med andra. Så det känns bara fel att hans dagar ska gå till det.

Nu väntar vi på att Timo ska vakna..Vi är lite uttråkade..

image

image

Det här inlägget postades i hlhs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

