Den jobbigaste stunden

Igår såg vi vad jag gissar är sista avsnittet av Rakt in i hjärtat. Man känner verkligen tacksamhet gentemot Svt som väljer att uppmärksamma våra hjärtebarn. De borde slängt in en svartruta med informationstext som tittaren kunde tagit till sig. Exempelvis ”Varje år föds 1000 barn med hjärtfel.” Och sedan hjärtebarnsfondens PG nummer 90 05 87- 7.
1000 barn av Sveriges 9,5 miljoner invånare låter ju inte så värst mycket, men tänk om man skulle placera alla dessa tusen barn i ett rum, och se dem i ögonen. TUSEN BARN som alla har en otroligt tuff resa framför sig där vissa inte ens når slutdestination. Helt plötsligt känns 1000 som en väldigt hög siffra.

Jag blev väldigt berörd av få se lilla Benjamin vakna upp efter sin operation. Just att narkosen släppte lite när de skulle iväg till barnintensiven, och personalen klappade honom tröstande. Jag bävar för att Otis ska vakna och mamma och pappa inte är där. När de sedan visade hur Benjamin vaknade på Biva och hur ont han hade,  fick jag tårar i ögonen. Det är så enkelt på tv. Barnet vaknar, barnet har ont. Sedan klipper vi till nästa scen. Dagar har gått. Benjamin mår bra.

Just det ögonblicket bävar jag så jäkla mycket för! Man har timmarna innan lämnat över en levnadsglad 2-åring som när han vaknar kommer ha fruktansvärt ont, och han vet inte varför. Hur förklarar man det för honom? Hur tröstar man? De dagar efter operationen klipps inte snabbt förbi! Varje minut som ditt barn jämrar sig och har ont känns som timmar. Varje gång jag tänker på hur ont han kommer att ha är det som en stenbumling läggs i mitt bröst och min hals förvandlas till ett smalt sugrör. Ändå vill jag bara vara där nu. För att slippa gissa hur allt kommer bli. Och för att få sträva mot den dagen hans underbara leende är allt man ser.

image

image

image

mamma milla

Det här inlägget postades i hlhs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

