Försäkringskassan: Dagens bödlar.

Givetvis när man står med nervositet och stress ända upp i halsen, så ska Försäkringskassan strula. Jag ansökte ju om vab under den första isoleringen som blev avbruten, och alla sa att ”man kan inte ta vab när man är mammaledig, och inte när barnet är friskt”. Så innan jag ansökte ringde jag och sa som det var; att vår son måste hållas hemma för han är född med ett halvt hjärta och ska genomgå öppen hjärtkirurgi. Nu måste han hållas isolerad eftersom smittorisken är för hög inför operation. Jag är den som ska vabba för honom trots att jag är mammaledig.  Försäkringskassan svarade att det inte skulle vara några problem att vabba, så länge jag har ett läkarintyg.

Jag litar aldrig på bara en enda persons ord så jag ringde igen och pratade med en annan person och även denna sa att med läkarintyg är detta inget problem. När Petter ringde in dagen efter för att ställa en annan fråga bad jag honom ta upp min fråga igen. Även denna gång fick vi samma svar: inget problem!

Så jag skickade in vab, och nu när det är dags att betala räkningar fick jag svar att nej, tyvärr går det inte att vabba då jag är mammaledig med ett annat barn. Vad trevligt att ni säger det nu när det är dags att betala räkningar och köpa mat samt åka ner till Lund och leva där. Jag blev fly förbannad och ringde in, och den stackars tjejen som fick ta emot mitt samtal fick anteckna alla mina åsikter och framföra dem till människan som har hand om mitt ärende. För det är det de gör; De utfärdar hemska beslut och låter sedan de stackars människorna i växeln ta emot samtalen. Att arbeta där måste vara ett av de hemskaste jobben!

Jag sa att jag vägrar att ge mig! Tre personer har sagt att det här var ok så länge jag har ett läkarintyg. Det rör sig om 5 ynka dagar, och hade de sagt att det inte går hade jag ordnat med barnomsorg och ställt mig till arbetsmarknadens förfogande, och fått vab genom det sättet. Vilket är för sent att göra nu i efterhand. Jag har från början sagt att jag vägrar använda min minsta sons dagar till att sitta i detta fängelse! Vad har det ena barnet med det andra barnet att göra? Det här är enbart ett sätt för regeringen att tjäna pengar. Slippa betala ut pengar till människor eftersom de ändå redan är hemma med ett annat barn. My ass! Det rör sig bara om 5 dagar, men det är ändå nästan 2000:- som vi förlorat precis innan den suckigaste tiden i våra liv! Det är inte precis så att vi går omkring här hemma som Joakim von Anka och tar våra kvällsduschar i guldpengar! Skäms på er som fattat dessa beslut, och som inte kan tänka längre än till era skosnören räcker. Så tröga och pinsamma ni är misstänker jag att ni springer omkring med kardborrebandsskor.

Det här inlägget postades i hlhs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

