Infektion

Otis har nu blivit flyttad från avdelningen 67 till 61: Barninfektion.
De tror att Otis blivit magsjuk, så han har flyttats dit. Otis är den enda i familjen som är dålig i magen. De tror att han påverkats av något betydligt mer eftersom han varit så isolerad ett tag.

Det började runt lunch. Han blev väldigt allmänpåverkad och trött. Han somnade i Petters knä mitt på golvet. Någon timme tidigare hade han varit dålig i magen, men då hade jag bokstavligt talat precis läst att Waran ger diarréer som biverkning, och Otis och Timo har båda känsliga magar, så jag tänkte inte mer på det. Petter och Otis gick iväg till 67:an för kontroll medan jag städade undan lunchen. Sedan gick vi efter.

På 67:an fick Otis feber, och den steg snabbt från 37,9 till 39,5. Otis orkade inte hålla sig vaken utan ville bara sova sova. Vi hade inget rum, så vi satt i ett litet undersökningsrum. Petter kom upp vid 13.30 och vid 16.30 fick vi åka upp på röntgen. Både den och ultraljud såg fint ut. Efter röntgen fick Otis dålig mage igen, och det fick dem att misstänka magsjuka. Vi fick vänta först i korridoren, sedan i samma lilla undersökningsrum. Det kändes inte helt ok att en liten sjuk kille skulle behöva vistas i en korridoren. Han sov i min och Petters famn under tiden.

Klockan närmade sig 22, och Timo sov han med. Vi kom fram till beslutet att vi måste ha hjälp med Timo. Än så länge är jag välkommen till 61:an, men blir Timo sjuk kan jag ju inte komma. Otis är väldigt väldigt mammig just nu.
Petters pappa kommer och hämtar Timo hem till Gränna i morgon. Jag kommer gråta i hjälpa mig i morgon, men det är för Timos bästa. För här kommer nästa krux: Jag var tvungen att flytta! Pga av smittorisk för andra barn. Det tråkiga är att jag nu bor på patienthotellet i ett litet litet rum utan någon som helst mat. Det här bidrar även det till att Timo måste åka hem. Det finns absolut inget sätt att roa honom här! Ingen yta att röra sig på, inga leksaker, ingen möjlighet att laga mat och inget skötbord ens!
Det här blir för det bästa för lillfisen! Jag är så tacksam att mina svärföräldrar kunde ställa upp, för nu fortsätter Timos semester.

Jag trivs inte alls här, och kände mig inte särskilt välkommen när hon i receptionen knappt ville släppa in mig och sa att det är samma regler här som på Ronald och att jag egentligen inte får bo här heller. Jag kände mig som mordmisstänkt när jag fem, sex gånger fick lova att inte lämna rummet ifall vi visade minsta lilla tecken på sjukdom. Som om jag vore född igår? Jag hatar att inte känna mig välkommen, så nu kommer jag inte våga gå till matsalen för att äta frukost. Jag skulle känna mig som spetälsk. Och jag är så hungrig. All mat är kvar på Ronald. Den får svärfar ta med sig hem i morgon när vi städar ut rummet där borta.

Återigen känns det hemskt att vara ifrån Otis, för han mår verkligen dåligt! Men nu när Timo åker kan jag hänga där borta fram till 22. Då måste jag gå. Det värsta är att när jag frågade läkaren Rita ifall hon fortfarande trodde vi kan åka hem nästa vecka så sa hon att det tror hon nog. ”ni hade ju bara ultraljud i morgon, och sedan hade ni kunnat åkt efter det. Så några dagar extra nu”. Med andra ord hade jag sovit i min egna säng i morgon om inte detta dykt upp.

Kopplad till telemetri igen.

image

image

Nattinatt för idag. Det var hemskt att lämna honom :-(.

image

Mitt nya hem.

image

Det här inlägget postades i hlhs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

